Handelsbetingelser

SALGS- OG LEVERINGSBETINGELSER

Disse salgs- og leveringsbetingelser finder anvendelse på køb af varer på www.pegani.dk.

Pegani.dk ejes af Pegani v/Steen Pegani Hedegaard Sørensen (enkeltmandsvirksomhed)
CVR: DK11360106.
Østerhåbsvej 85A, 8700 Horsens
Tlf. +45 75620217
tryl@pegani.dk

Aftalerne indgås på dansk.
Fortrydelsesretten gælder kun for private forbrugere, der handler via pegani.dk.

Det med STORT

Nedenunder finder du den helt lange smøre, men kort fortalt, så samler vi på glade kunder og herunder har du en ganske kort opsummering:

  • Vi leverer hurtigt og til hele verden, og har rimelige priser for forsendelsen. 
  • Du kan afhente dine magiske sager helt gratis hos os i Horsens – vi kan endda trylle en kop kaffe frem til dig.
  • Vi tilbyder 14 dages fortrydelsesret (se dog undtagelser under afsnittet ”Ingen fortrydelsesret") 
  • Herefter har du yderligere 14 dage til at returnere varen.
  • 2 års reklamation på mangelfulde og defekte varer.

I forbindelse med julehandlen 2024 forlænges fortrydelsesretten frem til og med den 10. januar 2025. Du kan altså trygt købe dine julegaver i god tid.

Hvis du leder efter specifik information kan du scrolle ned, bladre i undersiderne til venstre og få hurtigt svar på det du søger - er du alligevel på bar bund, så giv os et kald på +45 75620217 eller skriv til tryl@pegani.dk

OK, og så til den helt store smøre...


BETALING & LEVERING

Pegani.dk modtager betaling med følgende kort: Dankort, VISA, MasterCard, Visa Electron, JCB og Maestro. Der tages ikke gebyr for betaling med kort og ej heller for brug af MobilePay, Vipps, Swish eller Paypal. Offentlige institutioner har mulighed for at betale via EAN-nummer. Du har også mulighed for at forudbetale med kontooverførsel. Bemærk dog at du ved kontooverførsel ikke er dækket af indsigelsesordningen.

De data, du oplyser i forbindelse med et online køb betalt med betalingskort, er krypterede (SSL). Det er altså kun PBS, der kan læse dem. Hverken netbutikken eller andre har mulighed for at læse dataene.

Beløbet trækkes først, når varen afsendes. Varer der måtte være i restordre bliver eftersendt portofrit, i samme øjeblik den er på lager igen.

Betaler du med et internationalt betalingskort, reserveres beløbet med det samme. Pengene er reserveret på dit kort eller konto indtil:
1) vi hæver beløbet, når vi sender varen, eller
2) indtil pengene bliver frigivet ifølge aftale med din kortudsteder.

Priserne er angivet i danske kroner. Oven i prisen skal tillægges prisen for fragt. Du vælger fragtformen i slutningen af bestillingsforløbet.

Alle priser til Danmark, Sverige og Norge vises inkl. lokal moms til privatkunder og der pålægges ikke ekstra fortoldningsgebyrer. Da Norge friholder bøger for moms, kan norske kunder handle denne varegruppe uden moms. Hvis man er en virksomhed i EU eller Norge med momsnummer, kan man handle uden moms.


FRAGT:
Uanset ordrens størrelse*, koster alle forsendelser:
DKK 29,- til kunder inden for Danmark (ved levering til pakkeshop) - hjemmelevering DKK 39,-
DKK 75,- til kunder i EU og DKK 139,- til kunder uden for EU.
Til Norge, Sverige, Finland og de fleste andre lande er det også muligt at ekspreslevering (DHL) for DKK 250,-.

*Det kan forekomme undtagelser for enhedsfragten ved bestilling af borde, illusioner eller store scenerekvisitter. I så fald får du besked herom inden afsendelse.

Vi leverer med PostNord i Danmark og Sverige, og med Bring, DHL eller PostNord i Norge. Til udlandet er der dog også mulighed for at vælge ekspreslevering med DHL.
Vi CO2-kompenserer for alle forsendelser vi kan.

Efter bestilling, vil du modtage en ordrebekræftelse både på skærmen og i din indbakke. Du vil ligeledes få en e-mail når varerne sendes fra vores lager. Du kan se dine tidligere ordrer ved at logge ind i dit kundecenter.

Hvis du bor i Danmark, kan du forvente at modtage din ordre inden for 1-2 hverdage. Bestiller du inden kl. 14.00, er leveringen som regel fremme ved dig allerede hverdagen efter. Bor du i Sverige, Norge eller Finland kan du forvente pakken inden for 2-5 hverdage.

Bestiller du ekspreslevering, kan ordren være fremme på 1-2 dage i Norge, Sverige, Finland og det meste af Europa.

Afhentning i butikken
Ved ordreafgivelse kan du sidst i forløbet vælge af afhente din bestilling ved vores domicil i Horsens. Dette er ganske gratis.

 

FORTRYDELSESRET

Du har altid 14 dages fortrydelsesret, når du handler på Pegani.dk. Fortrydelsesfristen udløber derfor 14 dage efter den dag, hvor du eller en anden person, som du har valgt (dog ikke transportøren), får varen i fysisk besiddelse - derefter skal du inden for yderligere 14 dage returnere varen til os.

I forbindelse med julehandlen 2024 forlænges fortrydelsesretten frem til og med den 10. januar 2025. Du kan altså trygt købe dine julegaver i god tid.

Har du købt flere varer i en ordre, kan du vælge at fortryde købet af nogle eller alle varer. Se om tilbagebetaling af leveringsomkostninger ved fortrydelse nedenfor.
Hvis du har bestilt flere varer i en ordre, og vi ikke kan levere varerne samtidig, løber fortrydelsesfristen fra du eller en anden person, som du har valgt (dog ikke transportøren) får den sidste vare i fysisk besiddelse.

Hvis fristen udløber på en helligdag, lørdag, grundlovsdag, juleaftensdag eller nytårsaftensdag forlænges fristen til den følgende hverdag.

Du kan også fortryde ved at nægte at modtage varen på posthuset eller aflevere den personligt på ovenstående adresse. Dette dog kun mod forudgående aftale via e-mail eller telefon. Bemærk at hvis varen ikke afhentes på posthuset, kan der gå flere uger, før vi får den retur.

Hvis du fortryder dit køb, tilbagebetales varebeløbet til dig ved at sætte det tilbage på det kort, der blev benyttet ved betaling. Det sker så snart, vi har modtaget varen retur og kontrolleret, at den lever op til reglerne for fortrydelsen. Sørg for at sende fyldestgørende informationer med i returpakken, så vi ved hvor den kommer fra, og hvad du ønsker der skal ske. Vedlæg navn og adresse og gerne en kopi af fakturaen eller udskrift af den korrespondance, du eventuelt har haft med os. Brug evt. formularen nederst. Hvis du ikke ønsker, at vi skal sætte varebeløbet tilbage samme sted, som betalingen kom fra, kan du vedlægge registrerings- og kontonummer, hvortil du ønsker at refusion skal foregå.

Ingen fortrydelsesret

Disse aftaler kan ikke fortrydes: 
- Levering af varer, som er fremstillet efter dine specifikationer eller har fået et tydeligt personligt præg.
- Levering af varer, som må antages at blive forringet eller forældet hurtigt, (dette gælder f.eks. vores fyldte heliumballoner).
- Levering af forseglede varer, som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnede til at blive returneret, og hvor forseglingen er blevet brudt efter leveringen. 
- Levering af plomberede lyd- eller billedoptagelser eller software, som du har brudt plomberingen på.
- Levering af digitalt indhold, downloads, online videoinstruktioner, apps, film mv..

Sådan udnytter du fortrydelsesretten

Du fortryder ved at give os besked om, at du fortryder. Det sker lettest ved at sende en e-mail til tryl@pegani.dk

Du kan benytte lovens standardfortrydelsesformular via dette link og sende på mail, men det er ikke obligatorisk. Hvis du gør det, kvitterer vi straks pr. mail for modtagelse af din fortrydelse. Fortrydelsesformularen findes sidst i ordrebekræftelsen.

Fortrydelsesfristen er overholdt, hvis du sender din meddelelse om, at du fortryder købet, inden fortrydelsesfristen er udløbet.

Returnering af varen og returomkostninger

Når fortrydelsesretten udnyttes, skal du selv betale fragten for at sende varen retur.

Bemærk:
Varen skal sendes eller afleveres direkte til:
Pegani, Østerhåbsvej 85A, 8700 Horsens, Danmark

Den må IKKE sendes uden omdeling f.eks. til afhentning i en pakkeboks. 

Hvis du har fortrudt købet af en vare, skal du sende eller aflevere varen til os uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter, at du har meddelt os, at du ønsker at fortryde dit køb. Fristen er overholdt, hvis du returnerer varerne inden udløbet af de 14 dage.

Visse varer kan ikke returneres med normal post. Dette gælder fx for meget store scenerekvisitter. Udgifterne til returnering af disse varer forventes højst at koste 1000 kr..

Tilbagebetaling af pengene ved fortrydelse

Når du fortryder, refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig, herunder eventuelle leveringsomkostninger. Det gælder dog ikke i følgende tilfælde:

  • Hvis du har købt flere varer i en ordre og kun fortryder en del af dit køb, tilbagebetaler vi ikke leveringsomkostningerne.
  • Hvis du har valgt en leveringsform, der er dyrere end den billigste form for levering, som vi tilbyder, får du dog ikke merudgiften refunderet.

Vi tilbagebetaler beløbet uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget din meddelelse om fortrydelse. Vi kan dog tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varerne retur, eller til du har fremsendt dokumentation for, at varerne er returneret.

Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har ønsket noget andet.

Afprøvning af varen og emballage

Du hæfter kun for en evt. forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering af varen, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varernes art, egenskaber og den måde, som den fungerer på.

Du må normalt undersøge varen på samme måde, som man kan og må i en forretning, men du må ikke tage den i brug. Hvis du har brugt den på en måde, som man ikke må eller kan i en forretning, og vi ikke kan sælge den igen, eller ikke kan sælge den til fuld pris igen, må du regne med, at vi fratrækker værdiforringelsen i det beløb, du skal have tilbage. Hvis varen ikke længere har en handelsværdi, tilbagebetaler vi ikke købsbeløbet.

Du bør endvidere sørge for, at varen er forsvarligt indpakket, når du returnerer den. Du bærer selv risikoen for pakken/varerne, indtil vi modtager den. Gem derfor postkvittering samt evt. track and trace nummer.

Vi anbefaler, at du altid sender varen retur i den originale emballage. Hvis den originale emballage mangler, kan det medføre en værdiforringelse af varen.

Uafhentede pakker

Hvis du undlader at hente en pakke i pakkeshop og denne sendes retur til os, skal du betale de reelle omkostninger, som fragtfirmaet pålægger os for returforsendelsen. Hvis du ønsker pakken genfremsendt, skal du betale en eventuel ny leveringsomkostning.

 

REKLAMATION

Når du handler på Pegani.dk har du som privatkunde selvfølgelig 24 måneders reklamationsret efter købeloven. Dette betyder, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation. Dette betinger selvfølgelig, at reklamationen er berettiget, og at manglen ikke er opstået, som følge af en fejlagtig brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd.

Der skal reklameres inden rimelig tid efter, at du har opdaget manglen ved varen. Hvis der reklameres inden for to måneder efter, at manglen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.

Vi refunderer rimelige fragtomkostninger, som du måtte have i forbindelse med returnering af varen, når reklamationen er berettiget.

Når du ønsker at reklamere over et produkt, skal det indsendes direkte til vores adresse:

Pegani, Østerhåbsvej 85A, 8700 Horsens, Danmark.

Den må ikke sendes til opsamling i f.eks. en pakkeboks. Når du returnerer varen, bedes du tydeligt angive, hvori fejlen består. Husk at varen altid skal sendes i forsvarlig emballage og få en kvittering for afsendelse. Gem postkvittering inkl. oplysning om fragtomkostninger samt evt. track- and trace-nummer.

Har du sendt en vare ind til fortrydelse eller reklamation vil vi kontakte dig, når vi har modtaget varen, medmindre vi allerede har været i kontakt om sagen inden.

Vi har haft e-mærket siden 2010, og som kunde har du køberbeskyttelse på op til 10.000 kroner. 

Oplysning om klagemuligheder

Hvis du som forbruger vil klage over dit køb, skal du kontakte Steen Pegani på steen@pegani.dk. Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du sende en klage til Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg via Klageportalen for Nævnenes Hus.

For at kunne klage, skal varen eller ydelsen, som du vil klage over, have kostet mindst 1.110 kr. og højst 100.000 kr. Det koster et gebyr at få klagen behandlet.

Når du handler på en e-mærket webshop, kan du gratis få behandlet din sag - uanset beløbets størrelse. Læs mere her.
Har du bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens klageportal her - http://ec.europa.eu/odr  

 

PERSONDATAPOLITIK

Vi har brug for følgende oplysninger, når du handler med os: Navn, adresse, telefonnummer og e-mail-adresse.

Vi registrerer og videregiver de personlige oplysninger, der er nødvendige for at levere varerne til dig f.eks. til fragtfirmaer.
Personoplysninger registreres med Pegani v/Steen Pegani Hedegaard Sørensen og opbevares i fem år, hvorefter oplysningerne slettes.
Derudover samarbejder vi med en række andre virksomheder, der gemmer og behandler data. Disse virksomheder behandler data udelukkende på vores vegne og må ikke bruge dem til deres egne formål.

Vi arbejder kun med databehandlere i EU eller i lande, hvor dine data får tilstrækkelig beskyttelse.

www.pegani.dk er den ansvarlige for data Pegani v/Steen Pegani Hedegaard Sørensen.

Du har ret til at få at vide, hvilke detaljer om dig vi behandler.

Hvis du mener, at detaljerne er unøjagtige, har du ret til at få dem rettet. I visse situationer er vi forpligtet til at slette dine personoplysninger, hvis du beder os om det. Det kan f.eks. være data, der ikke længere er nødvendige til det formål, vi brugte dem til. Du kan også kontakte os, hvis du mener, at dine personoplysninger behandles på en måde, der er i strid med loven. Du kan også skrive til os på: tryl@pegani.dk

Peganis handelsbetingelser er sidst opdateret d. 21.01.2024

 

Standardreturneringsformular

(Denne formular skal kun udfyldes og returneres, når retten til at annullere en ordre udnyttes.)

 

Til:

Pegani

Østerhåbsvej 85A

8700 Horsens

tryl@pegani.dk

 

 

Jeg ønsker at gøre brug af retten til at annullere i en købsaftale vedrørende følgende varer:

 

__________________________________________________________________________________________________

 

Ordre, dato: ___________________________________

 

Modtaget, dato: _______________________________

 

Fakturanr.: ____________________________________

 

Kundens navn: ______________________________________________________________________

 

Kundens adresse:  __________________________________________________________________

 

Kommentar: ________________________________________________________________________

 

Kundens signatur: _________________________________________      Dato: _________________

(kun hvis formularen er i papirformat)